De mégis hogyan jelenítse meg a halált az ifjúsági irodalom?
Nem véletlenül ágálnak sokan annyira a dolog ellen, számtalan mű egyszerűen rosszul
nyúl a témához. Hála a közoktatásnak, teljes generációknak van rossz élményük
az ilyen művekkel, hisz az általános iskolai olvasókönyvek valamiért tele
vannak halállal végződő történetekkel. Sőt, csak hogy még inkább nyomasszuk a
kis olvasókat, még egy jó adag bűntudattal is nyakon öntjük ezeket a
szövegeket. A kis bice-bóca nem egyszerűen meghal, de úgy hal meg, hogy előtte
az összes gyerek csúfolta. A Kincskereső kisködmön főszereplője nem csak elveszíti
kishúgát, de még a játékot sem adta oda neki, ami örömet okozhatott volna a
lánynak. A fiút, aki egy lékbe vezeti az ellenséges katonákat, így mentve meg a
falut, szintén gyávasággal csúfolták társai. Félre értés ne essék, ezek szép történetek,
de nem gyerekkönyvek, és főképp nem olyan gyerekkönyvek, amik segítenek a
halállal kapcsolatos szorongás oldásában. A halál sokszor értelmetlennek tűnik,
ennél azonban nagyobb gond, hogy semmiféle gyászfeldolgozás nincs bennük. A
szereplő meghal, ami marad az örök fájdalom, és a bűntudat. Ráadásul, mivel
ezek a történetek olyan korban íródtak, amikor a "mi történik a halál után"
kérdésre kizárólag egy kanonizált válasz létezett, a szövegek ezzel sem
foglalkoznak.