Segítség, nem olvas a kamasz!

2025.07.25

A múlt héten arról volt szó, hogyan neveljük olvasóvá a gyerekeket, mára pedig 10+1 tippet hoztam azzal kapcsolatban, hogyan csábítsuk vissza a kamaszokat a könyvek birodalmába.

Sok gyerek, aki alsóban egész jó barátságot ápol a könyvekkel, kamasz korában hátat fordít nekik. Ennek számos oka van: sokkal több lesz a tanulnivaló, fontosabbá válnak a szociális kapcsolatok, kinyílik a világ tele érdekességgel. Ráadásul, míg a kisebbeknek szóló könyvek közt nagyjából egyensúlyban vannak a fiúkat, a lányokat és a mindenkit célzó könyvek, addig a kamasz kiadványok között drasztikusan megnő a kifejezetten lányoknak szóló könyvek aránya, a fiúk számára pedig lecsökken a választék. 

Íme néhány ötlet, hogy ne veszítse el őket az olvasó társadalom!

1. Keress az érdeklődéséhez passzoló könyvet!

Star Wars? Minecraft? Vagy éppen a sportok hozzák lázba? Szinte minden témában létezik jó könyv. Ha mégse találsz ezzel foglalkozó regényt, nézd meg van-e olyan híresség a témában, akinek az életrajza érdekelheti a kamaszod. 

2. Ne szóld le, amit olvas!

Falja a nyálas vámpírregényeket meg a bugyutaságokat? Ne aggódj, kinövi! Mind olvasunk időnként lektűrt, néha többet, mint kevesebbet. Az olvasó kamasz előbb-utóbb kedvet kap a komolyabb dolgokhoz is. De attól, hogy cikized az olvasmányait, még nem fog átnyergelni a Nobel-díjasokra. Legfeljebb leteszi a könyvet és felé se néz többet.

3. Figyeld mi a menő!

Harry Potter sem azért lett a fiú, aki megszeretteti az olvasást, mert annyira zseniális, hanem mert mindenki róla beszélt. Ne ragaszkodj a kritikusok által magasztalt, díjakkal elhalmozott művekhez: Leiner Laura például igen távol áll ettől a műfajtól, mégis kiskamasz lányok ezreit tartja papír-tinta földön. Ha nincs kedved az interneten vadászni, a könyvesbolti eladók napra készek a témában. 

4. Nézz vele olyan filmet, sorozatot, ami könyvből készült!

Sokan kedvet kapnak a könyvhöz a film után, maradnának még abban a világban.

És egy kifejezetten sunyi tipp: ha véletlenül olyan történetet választottál, ami már kijött könyvben, de filmben még nem teljesen dolgozták fel, az roppant ösztönző tud lenni. Olyan időket élünk, ahol két évad között akár évek is eltelhetnek: ha a történet izgalmas, ne adj Isten az évad függővéggel ér véget, az embert könnyen megőrjítheti az izgalom, hogy most mi lesz. Milyen jó, hogy ilyenkor egy könyvvel enyhíteni tudsz a kamasz szenvedésein!

5. Cseréld le a kötelezőt!

Biztos az összes magyaros volt kollégám felhördül ennél a pontnál, de legyünk őszinték: az egyik legfőbb ok, amiért a gyerekek megutálják a könyveket, az a kötelező olvasmány. Iskolakönyvtárosi tapasztalatom alapján az utolsó kötelező, amit a gyerekek kimutatható százaléka be tud fogadni, az a Pál utcai fiúk ötödikben, de azért elsöprően népszerűnek ezt se nevezném.

A helyzet az, hogy aki nem akarja elolvasni a kötelezőt, az nem is fogja. És megsúgok egy titkot: talán még hátrányba sem kerül emiatt. Tele az internet összefoglalókkal, kvízekkel. Az órán alaposan átbeszélik a műveket, a gyerek nem marad műveletlen, a dogát is meg tudja írni. Én a kötelezők többségét elolvastam, de ha nagyon muszáj lenne, arról is tudnék mondani pár mondatot, amit nem (pedig nem ma jártam iskolába).

Természetesen ha a gyerek szép rendben elolvassa a kötelezőt, nagyon örülünk neki. De ha fél nyári szünetben azon veszekedtek, hogy "büdös kölke, már megint elbliccelted az Egri csillagokat, hogy tarthatsz még mindig csak a huszadik oldalon, ha már egy hónapja gyűröd" akkor ajánlj üzletet!

Légy te a jófej szülő, aki beleegyezik a kötelező elbliccelésébe, de cserébe válasszon a gyerek egy legalább 150 oldalas regényt, amit egy hónapon belül elolvas, és beszámol róla. Ne feledd, a cél az, hogy emlékeztesd: olvasni jó dolog. Ha valami bugyutaságot választ, az sem a világ vége. (És ha véletlen egy sorozat első kötetét választja, nem feltétlen kell előre figyelmeztetned, hátha van olyan jó a könyv, hogy a második részhez is kedvet kap.)

6. Hagyj el egy könyvet a házban!

Felejts egy jó ifiregényt a konyhapulton (vagy valahol, ahol a gyerek nem számít rá, de biztosan belebotlik) és hagyd néhány napig ott kallódni, hátha kézbe veszi unalmában. Semmiképpen se az ágyára vagy az asztalára tedd, az túl célzatos. Fontos, hogy jól nézzen ki a borító, és ne legyen túl gyerekes (persze korának megfelelő legyen). 

7. Próbálkozz idegennyelvű könyvekkel!

Egy nagykamasz nem feltélen hisz neked, mikor arról papolsz, hogy olvasni jó. Viszont manapság a fiatalok többsége tisztában van vele, hogy egy idegennyelv ismerete jó szolgálatot tesz neki. Ha nem akar magyarul olvasni, adj neki angol/német nyelvű regényt nyelvgyakorlás címszó alatt. Tudom, az iskolai nyelvoktatás sok suliban nem túl erős, de a legtöbb gyereknek legkésőbb ötödiktől van nyelvórája, 4-5 év alatt azért csak ragad rájuk valamennyi.

Ügyelj rá, hogy a választott könyv ne legyen túl bonyolult nyelvezetű, és olyasmi legyen, ami izgalmas. Hiába tart minden könyvesbolt idegennyelvű részlege Dickenst és Jane Austent, nem biztos, hogy a kamaszodat ők fogják elvarázsolni.

8. Olvass a korosztályának megfelelő könyveket!

De vajon milyenek is ezek? Sok szempontból felborult, hogy mikor mit olvasnak a gyerekek. Young Adoult (fiatal felnőtteknek szóló) könyveket már középiskola elején, néha korábban olvasnak, az eredetileg gimiseket célzó Szent Johanna Gimi sorozat pedig általában ötödik-hatodik osztályban robban be. Lehet, nem is azért nem olvas a gyerek, mert nem akar olvasni, hanem mert túl babásnak tartja, amit ajánlanak neki.

Persze ez a korosztályos felborulás sokkal nagyobb terhet ró a szülőre is, nehezebbé vált eldönteni mi való egy gyereknek, mi nem. Az Ifiregény.hu részben ebben próbál segíteni, a blogon nem szimpla ajánlókat találtok, hanem tájékoztatást, hogy adott könyvben milyen, szülői szemmel is érdekes témák merülnek fel, milyen hatás érheti általa a gyereket.

9. Ne félj a rázós témáktól!

A kamaszod épp felfedezi a világot! Ha szerencsések vagytok, eddig a napos oldalával volt dolga, de tudja, hogy sötét oldala is van. Sulikönyvtáros tapasztalatom szerint a felsőtagozat második felében kezdődik az az időszak, amikor az amúgy nem olvasó gyerek is kézbe vesz egy-egy könyvet, ha az olyan témát boncolgat, ami őt is foglalkoztatja.

A különböző étkezési zavarok például tipikusan az a téma, ami sokat foglalkoztatja a lányokat. Szívesen olvasnak róla, szeretnék megérteni miért teszi ezt magával valaki. Szintén sok kamaszt érdekelnek a holokauszttal kapcsolatos regények. Az iskolai tananyagban hetedikre esik ez az anyagrész, de túl sok idő nem jut rá. Népszerűek a pályaválasztás témáját boncolgató művek, de a komolyabb családi konfliktusokkal foglalkozó regények is. Persze fontos, hogy a témát a korosztálynak megfelelően tálalják, de szerencsére ma már számos ilyen könyv van a piacon.

10. Legyen képernyő korlát!

A különböző elektronikus eszközök, kezdve a mobiltelefonnal, elképesztően addiktívak. Sokszor még felnőttként is nehezünkre esik letenni őket, akkor hogy várhatnánk, hogy egy kiskamasznak nagyobb önkontrolja legyen? Félre értés ne essék, fontos, hogy a gyerek készség szinten kezelje ezeket az eszközöket, de ha annyit telefonozik, amennyit akar, nem csak olvasni nem fog, de rajzolni, sportolni, offline játszani sem.

+1. Vedd fontolóra: lehet, hogy nagyobb a gond?

Szomorú, de igaz: a 2024-es (legfrissebb, már kiértékelt) kompetenciamérés eredménye szerint a magyar nyolcadikosok körülbelül negyede (!) funkcionális analfabéta. Vagyis minden negyedik gyerek úgy hagyja el az általános iskolát, hogy bár ismeri a betűket, és képes szavakat alkotni belőlük, csak nagyon egyszerűen megfogalmazott, vagy kiemelt információt tud feldolgozni a szövegből.

Ha valaki kőkeményen küzd a leírt szöveg értelmezésével, nem csoda, hogy nem lesz könyvmoly. Ha a kamasz élvezi ha felolvasnak neki, de ő maga nem vesz könyvet a kezébe; ha egy rövidke cikket, posztot sem olvas el, pedig érdekli a téma; vagy ha azt veszed észre, hogy semmit nem tud mondani arról amit elolvasott, érdemes gyanakodni. Lehet, hogy segítségre van szüksége?


Egy csapat vidra kíváncsian nézegeti a szigetre sodródott dobozokat. Ötből négy szétszakadt, tartalmuk szerte-szét hever a parton. Az ötödik azonban alig sérült. A puha csomagolóanyag alatt valami fényes és fémes húzódik. Mikor az egyik kisvidra rátenyerel egy gombra, a valami mozogni és beszélni kezd: Roz a robot felébredt! De vajon hogy boldogul...

A tanév utolsó napján a gyerekek egyre azt sorolják, ki hová utazik. Az egyik Franciaországba, a másik Olaszországba, erre a tengerpartra, vagy épp arra, egy hétre, kettőre, vagy annál is többre. Mikor Inára kerül a sor, a kislány nem meri bevallani, hogy nekik nincs pénzük nyaralni menni.