Stephanie Garber: Caraval

2025.06.24

Kedvcsináló

Caraval: a varászlat megtestesülése, a csodák játéka. Köved a nyomokat, nyerd meg a játékot, és jutalmad egy varázserejű kívánság. De vigyázz: mindez csak játék! Ne feledd, mi valós, és mi nem!

Scarlett kislány kora óta arról álmodik, egy nap láthatja Legend híres műsorát. Csak egy dologra vágyik ennél jobban, hogy az apja soha többé ne bánthassa se őt, se a húgát. Annyi levelet írt Legendnek, de sosem kapott választ.  De nem sokkal az esküvője előtt, mikor már nem is számít rá, Legend három meghívóval ajándékozza meg. A lány elmerül a műsor csodáiban, de hamarosan rádöbben, a Caraval nem csak csillogás.

Vajon a Caraval valóban csak játék? Vagy a játék valósággá válik?

Spoileres kibeszélő

Scarlett Dragna - Miről álmodik a lány?

Valahol, a világ végén, a kis Hódoltsági szigetek egyikén, Scarlett Dragna csupán két dologról álmodik: hogy húgával együtt végre kiszabaduljon kegyetlen apja zsarnoksága alól, és hogy egy nap láthassa a híres neves Legend műsorát, a Caravalt.

Első kívánsága teljesülni látszik, hála egy sosem látott vőlegénynek. Scarlett nem izgatja magát túlságosan, amiért olyan férfihez adják, akit sosem látott; bízik kedves leveleiben, és úgy érzi, apjánál csak jobb lehet. Dragna úr sosem volt lágyszívű, de mióta a felesége eltűnt, élvezetét leli a brutalitásban. A lányok körül egyre fogy a levegő, testükön egyre több a véraláfutás. Ráadásul apjuk fegyelmezési módszere a lehető legfájdalmasabb: ha az egyik lány hibázik, a másiknak okoz fájdalmat.

A nővérek pont ellentétesen reagálnak. Scarlett igyekszik a lehető legjobb lenni és csendben reménykedik, hogy az esküvővel jobbra fordulnak a dolgok. Ezzel szemben Tella annyit fal az életből, amennyit bír. Nővérével ellentétben meggyőződése, hogy az életet élni kell, nem elég a biztonság; és ostobaságnak tartja, hogy Scarlett egy vadidegentől várja a megváltást. Ő azon a határozott véleményen van, hogy meg kellene szökniük. Nővére azonban jól tudja, hogy a kormányzó a világ végére is követné őket, és túlságosan jól emlékszik mit tett az apjuk, mikor legutóbb szökni próbáltak.

Meghívó a Caravalra

De csodák csodája, alig két héttel Scarlett esküvője előtt, a lány másik álma valóra válik! Miután kislány kora óta levelekkel bombázta Legendet, a világ legnagyobb előadóját, egy nap végre választ kap. Sőt, nem csak választ, meghívókat!

Scarlett a nagymama minden meséjére emlékszik: a fiúról, aki tehetségtelen színészből a világ legnagyobb varázslója lett, a Caravalról, Legend évente megrendezett műsoráról, a csodás ruháról, amit a nagymama viselt, mikor fiatalon részt vett a rajta. De emlékszik a rosszra is: hogy Legend mindezt egy lány kedvéért tette, aki aztán hátat fordított neki; hogy ahányszor gazfickót játszik, maga is egyre inkább azzá válik. Vajon van még jóság Legendben, vagy már a gonosz uralja? Vajon valóban varázsló, vagy csak egy ügyes bűvész? Scarlett hinni akar. Hinni akarja, hogy a leghatalmasabb ember jó, hinni akarja, hogy valahol a világon még létezik varázslat, és nyomorúságos élete minden fájdalmával vágyik rá, hogy egyszer, csak egyetlen egyszer, láthassa azt a varázslatot.

De még ennél is jobban vágyik rá, hogy az apja ne büntesse meg őket, és hogy az esküvővel végre kiszabaduljon a szigetről. Tella azonban hiszi, hogy az életet élni kell, nem csak túlélni, így egy felettébb jóképű matróz, Julian segítségével elrabolja a nővérét, és kényszeríti, hogy részt vegyen a Caravalon. De mi is a Caraval? Előadás? Játék? Fesztivál? Egy kicsit mind. Legend szigetét átjárja a varázslat, a Caraval, ez a balkonokkal körülvett város, pedig maga a csoda. Cilinder formájú házak, irányt változtató hidak, ruhák, amik hangulattól függően változtatják színüket és szabásukat. A látogatók pedig választhatnak: játékosok lesznek, vagy csupán nézők.

A jutalom nem akármi, egy varázs erejű kívánság a világ leghatalmasabb emberétől. Scarlett játékosnak jelentkezik, de nem különösebben fontos számára a nyeremény, amíg ki nem derül, hogy az idei játék célja megtalálni az eltűnt Tellát. Scarlett, a számtalan játékos mellett, őrült módjára veti magát a feladatba. Most már nagyon is számít, kicsoda Legend, jóságos varázsló vagy gonosztevő, most már nagyon is számít, ki volt az a lány, akinek a szívét adta, de aki elhajította azt.

A Caraval vendégeit újra és újra figyelmeztetik, mindaz amit látnak nem valóság, csupán látszatt. De ahogy Scarlett egyre többet lát a sugárzó Caraval mögötti sötétségből, egyre kevésbé hiszi, hogy mindez csak játék. Amit pedig a nyeremény iránti vágyukban a játékosok egymással tesznek, az bizonyosan valóság. Szerencsére nem egyedül kell boldogulnia, Julian, a pimasz matróz is a segítségére van. Mivel a harmadik meghívó Sacarlet vőlegényének szól, a fiú a jegyesének adja ki magát. Mikor azonban Scarlett apja és az igazi vőlegény is felbukkan, a játék tétje már élet és halál.

Caraval: A rejtélyek játéka?

Stephanie Garber sorozata az elmúlt években komoly rajongótábort épített. Felemás érzéseim vannak a könyvvel kapcsolatban: lendületből nekiugrottam a második kötetnek, és egyszer biztos elolvasom majd a harmadikat, de nem érzem azt az elragadtatást, mint amiről az internet népe ír.

Fejezetkép a könyvből
Fejezetkép a könyvből

Tény, hogy Garber gyönyörű álomvilágot teremtett, újabb és újabb mesebeli képpel. Scarlett és Tella annyira különböző karakterek, hogy az egyiküket szinte biztos megkedveli az olvasó (a másik pedig jó eséllyel halálra fogja idegesíteni). A romantikus szál szerethető, érdekes a családon belüli erőszak témája, (pontosabban hogy ez milyen hatással van a lányok személyiségére) és kellő mennyiségű rejtély lappang a történetben, amiből a következő kötetre is marad. Viszont volt két dolog, ami számomra sokat elvett a regény élvezetéből. Egyrészt, a nyomozás szál, ami a lendületet és a kalandot lenne hivatott biztosítani, számomra kicsit lapos volt. Sokszor úgy éreztem (és okkal) hogy Scarlett nem saját képességeinek hála jut előre, hanem módszeresen terelgetik a megoldás felé.

Caraval: Ahol semmi sem valós?

A másik probléma, hogy a Caraval egész lényegét adó "valóság-nem valóság" dilemma néhány ponton kifejezetten zavarossá tette a történetet. Ráadásul hiába hangsúlyozzák többször is, hogy bár a Caraval nem valós, a részt vevők tettei nagyon is azok, számomra ez egy kissé elértéktelenítette a Caraval eseményeit. Mert tény és való, a Caravalon semmi és senki nem az, akinek látszik, és minden mögött egy mögöttes szándék húzódik.

Szintén zavaró számomra, hogy a Caraval legnagyobb mahinátorát hősnek látjuk. Kétségtelen, hogy jószándék vezette az illetőt, de tudjuk, hová vezet a jószándékkal kövezett út. Őszintén szólva, hiába éri el az illető, amit akar, hiába old meg egy hatalmas problémát, lényegében teljességgel figyelmen hagyja, a tettei miatt mit kell átélnie másoknak, és ezek az érzelmek milyen hatással lesznek az illető személyiségére. Emiatt, hiába győz a jó, nem éreztem azt a sikert és felszabadultságot a regény végén, mint amit kellett volna.

Hány éves kortól utazzunk a Caravalra?

A regény romantikus fantasy, vagy hogy egy csúnya, de divatos szót használjak, romantasy. Szexualitás nincs benne, érzékiség igen. Látunk brutalitást, olvasunk kegyetlen gyilkosságról. Ezek egy részét feloldja a Caraval varázsa, de bőven nem mindet. A regény öngyilkosságot jelenít meg. Mindezek miatt én tizenöt éven felülieknek ajánlom.

Stephanie Garber varázslatos álomvilágot teremtett, melynek egyik legfontosabb kérdése: elég-e a biztonság az élethez. Miután az első kötet a Caraval világára koncentrál, a második kötetben jobban megismerhetjük a világot, amiben a Caraval létezik. 

A megvalósuló álmok gyönyörűek, de ha az ember egy álomból képtelen felébredni, az rémálommá válhat.
Stephanie Garber: Caraval - Libri, Bp., 2017

Összesítő

Romantika: 8/10

Rejtély: 9/10

Kaland: 7/10

Nekem hogy tetszett: 6/10


Téma

Családon belüli erőszak

Testvér, nővér

Fantasy


Caraval: a varászlat megtestesülése, a csodák játéka. Köved a nyomokat, nyerd meg a játékot, és jutalmad egy varázserejű kívánság. De vigyázz: mindez csak játék! Ne feledd, mi valós, és mi nem!

Réti Gergő 13 éves, imádja a számítógépes játékokat, utálja az új mostohatesóját, és még jobban utálja, ha gyógyfűárus anyukája varázslatról és sámánokról kezd hadoválni. Ennél csak a rémálmok rosszabbak, amik apja halála óta gyötrik. Gergő nem akar új mostohaapát, nem akar az álmaival foglalkozni, és főként nem akar a világ végére utazni a Révülők...

A játékhoz (és az eredmény megtekintéséhez) nem szükséges megadnod az emailcímedet!